A digitális transzformáció hatása a közigazgatási folyamatokra: lehetőségek és kihívások

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.54200/kt.v5i1.93

Kulcsszavak:

folyamatmodellezés, BPMN, mesterséges intelligencia, digitális közigazgatási nyilvántartások, automatizált döntéshozatal, interoperabilitás

Absztrakt

A tanulmány célja a közigazgatási nyilvántartások szerepének és fejlődésének vizsgálata a digitális államigazgatás kontextusában. Az állami adatkezelési rendszerek hatékony működése kulcsfontosságú a közigazgatás átláthatóságának és hatékonyságának növelése érdekében. A kutatás rávilágít arra, hogy a nyilvántartások nemcsak az állami szervek munkáját támogatják, hanem az állampolgárok és a gazdasági szereplők számára is elengedhetetlen információs eszközök. A tanulmány kiemelten foglalkozik az infokommunikációs technológiák fejlődésével és ezek közigazgatásra gyakorolt hatásával. A BPMN-alapú modellezés lehetőséget teremt a jogszabályok digitalizált leképezésére, ami elősegítheti az ügyintézési folyamatok automatizálását és egyszerűsítését. Emellett a mesterséges intelligencia és az automatizált döntéshozatal lehetőségei új dimenziókat nyitnak a közigazgatási folyamatok fejlesztésében, különösen az adatfeldolgozás és az ügyintézés gyorsítása terén. A kutatás foglalkozik a közigazgatási rendszerek interoperabilitásának kihívásaival, kiemelve a különböző állami nyilvántartások közötti adatmozgás szabályozásának fontosságát. A digitális államigazgatás sikeres működéséhez egy közös szabályrendszer kialakítása szükséges, amely biztosítja az adatok megbízhatóságát és a jogi keretek betartását. Összegzésként a tanulmány megállapítja, hogy a közigazgatási nyilvántartások digitalizációja és az új technológiai megoldások alkalmazása nélkülözhetetlen a modern államigazgatás számára. A hatékony jogi szabályozás, az adatvédelem biztosítása és az új technológiai fejlesztések fokozatos bevezetése elengedhetetlen a közigazgatási rendszerek fejlődéséhez és az ügyfélközpontú állam kialakításához.

Hivatkozások

Bhattacharya, A. (2018. május 30.). Four ways of AI to change government. GovInsider. Online: https://shorturl.at/BIRaw

Budai B., Gerencsér B. Sz., & Veszprémi B. (2018). A digitális kor hazai közigazgatási specifikumai. Dialog Campus, Budapest.

Budai B. (2009). Az e-közigazgatás elmélete. Akadémiai Kiadó, Budapest.

Corradini, F., Polini, A., & Re, B. (2015). Inter-organizational business process verification in public administration. Business Process Management Journal, 21(5), 1040–1065. http://doi.org/10.1108/BPMJ-02-2014-0013

Czékmann Zs., Cseh-Zelina G., & Ritó E. (2022). Az automatikus döntéshozatal helye és szerepe a hatósági eljárásban. KözigazgatásTudomány, 2(2), 35–47. https://doi.org/10.54200/kt.v2i2.34

Czékmann Zs., Kovács R., & Ritó E. (2021). Mesterséges intelligencia az államigazgatásban. In Török B., & Ződi Zs. (Szerk.), A mesterséges intelligencia szabályozási kihívásai (pp. 387–402). Ludovika Egyetemi Kiadó.

Csáki-Hatalovics Gy. B. (2021). A digitális közigazgatás. Miskolci Jogi Szemle, 16(1. különszám), 53–61. Online: https://shorturl.at/kkCQm

Európai Bizottság. (2024). Magyarország 2024. évi országjelentése a digitális évtizedről - Magyarország teljesítménye a digitális évtized céljai és célkitűzései felé. Online: https://digital-strategy.ec.europa.eu/hu/factpages/hungary-2024-digital-decade-country-report

Fási Cs. (2018). Gondolatok a digitalizáció hazai helyzetéről. In Méhes T., & Téglási A. (Szerk.), A jövő közigazgatás-tudománya: a Közigazgatás-tudományi Doktori Iskola doktoranduszainak jubileumi tanulmánykötete (pp. 45–59). Dialog Campus.

Fenyvesi N. (2020). Robotszoftverek alkalmazása a Magyar Államkincstárban. Új Magyar Közigazgatás, 13(3), 30–37.

Futó I. (2019). Mesterséges intelligencia alkalmazások – szakértő rendszerek – a közigazgatásban. Új Magyar Közigazgatás, 12(2), 47–65.

Gerencsér B., & Berkes L. (2014). Rendszert a rendszerekben! – avagy gondolatok a nyilvántartások rendszertanáról. Új Magyar Közigazgatás, 7(4), 23–31.

Halmos A., Kriisa, K., Misuraca, G., & Tilesch Gy. (2023. október 2.). MI a társadalomban és a közszolgáltatásokban – Panelbeszélgetés #4. Humans in Charge – Felelősségteljes irányítás az MI korában [nemzetközi szimpózium]. Budapest, Magyarország. Online: https://shorturl.at/DiL58

Horváth I. (1999). Közigazgatási szervezés- és vezetéstan. Dialog Campus.

Ilosvai A. (2023). Az „egy kártya” koncepció. Az e-személyi igazolvány továbbfejlesztésének lehetőségei. Közjogi Szemle, 16(4). 66–73. Online: https://szakcikkadatbazis.hu/doc/7806821

Kisfaludi A. (2003). Mitől közhiteles a közhiteles nyilvántartás?. Gazdaság és Jog, 11(7–8), 3–15. Online: https://szakcikkadatbazis.hu/doc/5223156

Kregel, I., Distel, B., & Coners, A. (2022). Business process management culture in public administration and its determinants. Business & Information Systems Engineering, 64(2), 201–221. https://doi.org/10.1007/s12599-021-00713-z

Kun L. (2017). Automatizálás a közigazgatásban? – Az informatikai alkalmazások trendjei a digitalizáció kiteljesedésének időszakában. Új Magyar Közigazgatás, 10(2), 71–75.

Magyarország Kormánya. (2014. február 4.). Nemzeti Infokommunikációs Stratégia 2014–2020. Online: https://shorturl.at/6UjRA

Magyarország Kormánya. (2020. május). Magyarország Mesterséges Intelligencia Stratégiája 2020–2030. Online: https://shorturl.at/s7W0J

Magyarország Kormánya. (2022. november 11.). Önkiszolgáló pontok támogatják a gyors ügyintézést a kormányablakokban. Kormányhivatalok. Online: https://shorturl.at/ixKIR

Magyary Z. (1934). Amerikai Államélet. Királyi Magyar Egyetemi Nyomda.

Misuraca, G. (2023, október 2.). Az MI kormányzati felügyelete, kormányzás az MI-vel vagy MI általi kormányzás. Humans in Charge – Felelősségteljes irányítás az MI korában [nemzetközi szimpózium]. Budapest, Magyarország. Online: https://shorturl.at/gbL8A

Patyi A., & Varga Zs. A. (2012). Általános közigazgatási jog (az Alaptörvény rendszerében). Dialog Campus.

Reibl D., & Sántha Gy. (2021). A robotizált folyamatautomatizáció (RPA) lehetséges szerepe a közigazgatás működésének modernizálásában. Új Magyar Közigazgatás, 14(1), 56–67.

Sommerville, I. (2016) Software engineering. 10th ed. Pearson Education.

Tamás A. (2014). A közigazgatási jog elmélete. Szent István Társulat.

Taylor, F. (2017). Scientific Management. In J. M. Shafritz, & A. C. Hyde (Szerk.), Classics of Public Administration (pp. 56–58). Cengage Learning.

Torma A. (2005). Az információs társadalom közigazgatási jogi alapkérdései. In Fazekas M., & Ficzere L. (Szerk.), Magyar közigazgatási jog. Általános rész (pp. 583–633). Osiris.

Torres, V., Giner, P., Boñet, B., & Pelechano, V. (2010). Adapting BPMN to Public Administration. In J. Mendling, M. Weidlich, & M. Weske (Szerk.), Business Process Modeling Notation. Second International Workshop, BPMN 2010 (pp. 114–120). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-642-16298-5_11

Turing, A. (1950). Computing machinery and intelligence. Mind, 59(236), 433–460. https://doi.org/10.1093/mind/LIX.236.433

Varga Zs. A. (2017). A közigazgatás és a közigazgatási jog alkotmányos alapjai. Dialog Campus.

Veszprémi B. (2018a). Az elektronikus ügyintézés terjedésének gátjai az állami feladatellátásban. Új Magyar Közigazgatás, 11(1), 63–75.

Veszprémi B. (2018b). Az interoperabilitás kérdésének boncolgatása a közigazgatásban. Pro Bono Publico – Magyar Közigazgatás, 6(2), 174–187. Online: https://shorturl.at/j3eF1

Downloads

Megjelent

2025-06-30

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok

How to Cite

A digitális transzformáció hatása a közigazgatási folyamatokra: lehetőségek és kihívások. (2025). KözigazgatásTudomány, 5(1), 30-45. https://doi.org/10.54200/kt.v5i1.93